Verhaar 80 jaar jong
In 2022 wordt Verhaar 80 jaar jong en dan gaan wij elk kwartaal leuke verhalen en foto's plaatsen op deze pagina. Heeft u een leuke anekdote of een mooie foto stuur ons dan een mail dan plaatsen wij deze foto en of verhaal.
2022 Verhaar 80 jaar jong. In het jubileum boek Verhaar 75 jaar jong (kunt u ook inzien op onze web site) zijn al heel veel verhalen opgetekend en daarom is het moeilijk om nog nieuwe verhalen, anekdote en foto’s op te tekenen maar wij gaan ons best doen om elk kwartaal dit jaar toch een leuk verhaal op te tekenen. Ik schrijf rond 1984 reden wij veel erwten loof. De erwten werd met het loof van het land gehaald en in de fabriek werd de erwten uit het loof gedorsen. De erwten werden in geblikt en het loof laden wij weer op om te verkopen en te transporteren naar de agrarische klanten. Het erwten loof werd met een voor lader op de truck en aanhanger gekiept en met de riek zetten wij de zijkanten op zodat er een mooie muur aan de zijkant ontstond en de rest van de loof kon er tussen geschept worden. Het was hard werken. Na het laden ging een grof net over het loof en rijden maar. Met mij 1619 met aanhangwagen rijd ik vaak voor op en zeker bij de Van Brienoord brug was het een hele hijs naar boven. Heel veel keren terug schakelen. Bij Capelle aan de IJssel eraf want de A20 was er nog niet en over de nu N219 richting Gouda. Vaak waren de wegen naar de boerderijen zeer smal en de bermen (veen grond) zeer zacht. Om op het erf te komen zonder iets te raken was een hele strijd en vaak gebruikte wij de tractor van de klant om de aanhangwagen op de losplaats te krijgen. Met onze Argenterio kraan loste wij de vrachtwagen en aanhangwagen en daarna gingen wij weer een nieuwe vracht ophalen. Een prachtige tijd maar heel hard werken. Jammer genoeg heb ik niet veel fotos van de Mercedes 1619 maar gelukkig wel een aantal van mijn Daf 2800.
De eerste vrachtwagen en onderhoud.Na de oorlog werd er in 1946 al snel een vrachtwagen gekocht van het merk Ford, De vrachtwagen was van het bouwjaar 1931 met het kenteken HZ 91082. Het laadvermogen van de T Ford was 3.000 kg en Jo Verhaar was daar erg trots op. In 1949 werdt de eerste nieuwe vrachtwagen gekocht een Commer S-222 of S-322 bij autobedrijf Ten Hoeve in Den Haag. Daarna volgde nog een Commer vrachtwagen en later kochten wij veel Mercedes vrachtwagens bij Verwer in Leiden en later in Alphen aan den Rijn. De laatste jaren kochten wij veel Daf vrachtwagens de eerste bij van Dijk in Harmelen en later bij Joja in Woerden en de laatste jaren bij Blom in Gouda. Ik weet nog dat wij als kleine jongen nog elke zaterdag mee gingen helpen met olie verversen. Om de 5000 kilometer olie verversen dat kan je nu nog niet meer geloven. Als de motor olie en filters waren vervangen dan moest de motor opgestart worden door de brandstofpomp dicht te houden pas als er olie druk was kon de motor weer gewoon gestart worden. De luchtfilter bestond toen ook uit een olie bad filter. De vet plunjer van de water pomp aan draaien de blad veren controleren en alles doorsmeren. Echt heel veel smeerpunten zaten er onder een combinatie (Ik tel er nu in mijn gedachte zo snel al 50 smeernippels) en jammer genoeg brak er met regelmaat ook een bladveer. Zwaar werk was dat en met elkaar en een sleutel met een lange pijp erop de moeren proberen zien los te krijgen en de veer vervangen. Geen technisch hoog standje maar zwaar werk. Meestal moesten wij ook de moeren warm stoken en met grof geweld los zien te krijgen. Nu zijn er mooie luchtsleutels en tegenwoordig ook sterke accu slagmoer sleutels maar jammer genoeg bestond dat toen niet. Remvoering vervangen was een smerig klusje. De oude remvoering van de remschoenen afhalen en nieuwe remvoering erop klinken. Onderhoud is belangrijk maar vroeger was het ook heel veel werk en zwaar.
Fourage veevoeder en kunstmest handel
In de eerste jaren werden de vrachtwagens met erwtenloof en vergelijkbare producten gelost met de riek. Men schepte het product vanaf de vrachtwagen rechtstreeks op de silo. Dit waren meestal ronde silo’s. Na een aantal jaren werd er een transportband aangeschaft aangedreven door een benzine motor. Dit was al een hele vooruitgang. Het product kon nu vanaf de vrachtwagen naar beneden geschept worden op de transportband en de transportband draaide het product op de silo. Jaren later werd de transportband vervangen door een kraan. Dit was een hele verbetering. De eerste bulkwagen was een afzet bulk die op een platte laadbak gezet kon worden. Er kon 8 ton geladen worden. Achter op deze bulkwagen stond een VW motor die de blower aandreef. Later werd er een 9 ton afzet bulk gekocht die ook werd aangedreven door een VW motor maar nu was het ook mogelijk om kunstmest en bietenpulppellets te blazen in een silo. De bulk werd met behulp van 4 dommekrachten omhoog getild en van de laadbak afgehaald op deze manier werd de vrachtwagen gebruikt voor zakgoed en fourage en bulk transport.
De toekomst
De toekomst. Je maakt altijd plannen maar door corona en andere economische tegenslagen hebben wij nog niet bereikt waar wij wilde zijn. De stip op de horizon stond op 50 huur opleggers maar dat is nog lang niet gehaald. Onze stip op de horizon blijft staan maar de weg is langer dan gepland maar wij geen er voor. Plannen genoeg weer.
|
Verhaar Nieuwkoop BV
Voorweg 372431 AM NoordenT 0172 - 40 77 66info@bulktrailerverhuur.nl
| Contact
| Locatie
| Informatie
HomeBulktrailer verhuurKieptrailer verhuurSluiskieper verhuurVerkoop bulk opleggers75 jaar jongContactAlgemene voorwaardenNiCx bulk trailer verhuur bv
|